Kettőstömegű lendkerék – Mit érdemes tudni róla?

A kettőstömegű lendkerék lényege, hogy megakadályozza, hogy a motorrángatás a kuplungon át átmenjen a hajtásláncra. Gyakorlatilag az alkatrész lényege, hogy az autó megfelelő, vibrációmentes haladását biztosítsa. A legtöbb, modern dízelüzemű autóban megtalálható a kettőstömegű lendkerék, mivel ezek kevésbé kifinomult haladással rendelkeznek, mint benzines társaik, így több vibrációval kell számolni vezetés közben.

Kettőstömegű lendkerék elsősorban a dízeles gépjárművekben található meg, azonban ma már néhány benzines kocsi is rendelkezik ilyen alkatrésszel. A rossz hír, hogy nem éppen olcsó alkatrészről van szó, így mélyen a zsebbe kell nyúlni, ha csak egy olcsóbb alkatrészt választ. Ha a kettőstömegű lendkerék tönkremegy, akkor eleinte nem könnyű ezt felismerni. Kezdetben halk kopogásra lehet figyelmes megállásnál, vezetéskor pedig azt érezheti, hogy a megszokottnál jobban rezeg az autó. A kettőstömegű lendkerék alkatrészt alapvetően úgy kell elképzelni, mintha kettévágná és a két rész közé egy rugózó elemet és egy rezgéscsillapítót telepítettek volna. Az egyik felét a főtengelyhez fixálják, míg a másik felét közvetlenül a kuplungtárcsához.

Ebből kifolyólag a kuplungtárcsába nem is szoktak külön rezgéscsillapító alkatrészt szerelni. A két lendkerék egymáshoz viszonyítva, akár 60-60 fokkal is el tud mozdulni irányonként. Ez azt jelenti, hogy az erőátviteli terhelést, illetve a motor torziós rezgéseit ténylegesen le tudja redukálni az alkatrész. A kettőstömegű lendkerék redukálja a sebváltó terhelését, valamint a kapcsolandó tömeg megnövelése nélkül növeli a sebváltó tehetetlenségi nyomatékát, ezért kétségtelenül hasznos alkatrész. Bővebb információkért látogasson el az alkatreszek.hu webáruházba!